”Om våld” missbrukar upphovsrätten

KULTURDEBATT Ingenstans i Göran Olssons film lyfts de verkliga skaparna fram. Det är att våldföra sig på den ideella rätten, skriver Carl Henrik Svenstedt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Ur ”Om våld”

Ur ”Om våld”

Foto: FOLKETS BIO
Annons

Det finns en rad upphovsrättsliga skäl som gör det nödvändigt att problematisera Göran Olssons nya klippfilm ”Om våld”. Allt material han utnyttjat är nämligen hämtat ur Sveriges Televisions arkiv men är inte SVT:s egendom, på något undantag när. Allt har också spelats in under ytterst farliga och utsatta förhållanden av svenska filmare under avkolonialiseringens allra mest våldsamma epok på 1960- och 70- talen. Olssons bedrift är att han plockat dem från arkivens tempererade hyllor.

De här filmarna kom med andra kamrater ur Filmskolans första generation och svarade för den unga svenska dokumentärfilmens stora genombrott. Att de kunde ta sig in till motståndsrörelsernas stridslinjer i Afrika, Asien och Latinamerika var avhängigt av Olof Palmes radikalneutrala paraply. Vi var ni-ni, varken Sovjet eller USA.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons