X
Annons
X
Kommentar

Elias Björkman: Om Netflix fortsätter får de vänja sig vid buropen

Premium

Det har varit ett märkligt filmår. Starka svenska filmer, uppropet som skakade om en hel bransch och skandalen på Oscarsgalan.

En av årets starkaste filmer, ”The Meyerowitz stories (new and selected)”, visades aldrig på bio.
En av årets starkaste filmer, ”The Meyerowitz stories (new and selected)”, visades aldrig på bio. Foto: Atsushi Nishijima/Netflix

Det svenska filmåret började starkt med Katja Wiks ”Exfrun”, en fin och underhållande studie i tvåsamhetens bräcklighet, och Amanda Kernells imponerande formsäkra långsfilmsdebut ”Sameblod”, om den unga Elle Marja och konsekvenserna av Sveriges kolonisering av samerna.

En av årets starkaste filmer, ”The Meyerowitz stories (new and selected)”, visades aldrig på bio.

Foto: Atsushi Nishijima/Netflix Bild 1 av 4

”Sameblod”.

Foto: Nordisk film Bild 2 av 4

”The square” med Elisabeth Moss och Claes Bang.

Foto: Triart Bild 3 av 4
Foto: Atsushi Nishijima/Netflix Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X