Guy Dammann:Om någon förstår opera så är det barnet

Guy Dammann

En värld där man hela tiden byter kläder med varandra, bråkar, blir sams och sedan osams igen, sjunger i stället för att prata, tjurar och orerar i märkliga poser. Är det någon som verkligen förstår operans värld så är det barnet.

Under strecket
Publicerad
BBC-uppsättning av Hans Krásas ”Brundibár”.

BBC-uppsättning av Hans Krásas ”Brundibár”.

Foto: Lebrecht/IBL
Benjamin Britten.

Benjamin Britten.

Foto: Bridgeman/IBL
Oliver Knussen.

Oliver Knussen.

Foto: Lebrecht/IBL
Sanna Gibbs i ”Den långa, långa resan” på Kungliga Operan. I bakgrunden: Ingrid Tobiasson, Linus Flogell, Erik Rosenius och William Davis Lind.

Sanna Gibbs i ”Den långa, långa resan” på Kungliga Operan. I bakgrunden: Ingrid Tobiasson, Linus Flogell, Erik Rosenius och William Davis Lind.

Foto: Markus Gårder
”L’enfant et les sortilèges” på Parisoperan 1939.

”L’enfant et les sortilèges” på Parisoperan 1939.

Foto: Boris Lipnitzki/IBL
Program till ursprungsuppsättningen av ”Brundibár”.

Program till ursprungsuppsättningen av ”Brundibár”.

Foto: Lebrecht/IBL
Annons

”Ta gärna med ett barn!” föreslås numera allt oftare i samband med mitt arbete som operakritiker. För inte så länge sedan hade man kanske tyckt att det lät lite egendomligt. Ta med ett barn till operahuset? Opera – denna sofistikerade kombination av tragiska livsöden och filosofiska reflektioner – kan väl inte vara något för barn. Eller?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons