Tomas Augustsson:Olycksrisken en av flera invändningar mot Bromma

Tomas Augustsson

Debatten om hotade Bromma flygplats satte fart med den förfärliga flygolyckan 1977. 40 år senare är det minst lika oklart vad som ska hända med Bromma framöver.

Under strecket
Publicerad
40 år efter Sveriges näst värsta flygkrasch – 22 döda – susar flygplanen fortfarande över radhusen i närheten av Bromma flygplats.

40 år efter Sveriges näst värsta flygkrasch – 22 döda – susar flygplanen fortfarande över radhusen i närheten av Bromma flygplats.

Foto: Tomas Oneborg och TT
Annons

Tittar man tillbaka i Transportstyrelsens statistik över antalet omkomna i flygolyckor med svenska plan sticker 1977 ut som ett av de värsta åren.

Olyckan följdes dessutom bara två månader senare av att två jumbojetplan kolliderade på flygplatsen i Teneriffa och 583 människor omkom. Det var en djupt tragisk händelse som satte rejäla spår i hur hela flygbranschen därefter jobbar med säkerhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons