Annons

”Olyckligt att så mycket fokus hamnar på kött”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Visst finns det många nyanser i sambandet mellan rött kött och hälsa som ofta missas i media, men den samlade vetenskapen visar att hälsoriskerna ökar med ökat intag. Det skriver forskarna Line Gordon, Malin Jonell och Johan Rockström i en replik.

Under strecket
Publicerad
Foto: Pressbilder Bild 1 av 1

I en debattartikel publicerad i SvD den 18 oktober sammanfattar professor Johan Frostegård sina argument kring huruvida rött kött är hälsosamt eller ej med att ”måttfullhet är […] att rekommendera både när det gäller mat och dryck”. Vi drar precis samma slutsats, trots att vi har fundamentalt olika bild av både Livsmedelsverkets kostråd och EAT-Lancet-studiens slutsatser.

Huvudbudskapen i både Livsmedelsverkets kostråd och EAT-Lancet-studien är att människor mår bäst av att äta en varierad kost (och i EAT-Lancet-studiens fall att en sådan kost också är möjligt att producera till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt). Varken EAT-Lancet eller Livsmedelsverket förespråkar ”en kost helt eller nästan utan kött eller animaliskt protein”. Livsmedelsverket säger dock att man bör begränsa mängden rött kött till max 500 gram i veckan och EAT-Lancet att man bör äta max cirka 1,5 kilo animalier i veckan (plus max 3,5 liter mejeriprodukter), av vilket cirka 600 gram kött (inkl kyckling), 700 gram fisk och cirka 175 gram ägg. Detta är långt ifrån ”en stor köttbulle i veckan” som professor Frostegård påstår. Vidare rekommenderar EAT-Lancet-rapporten inte att intaget av fisk och annan sjömat bör minska varken globalt eller i Sverige. Både Livsmedelsverkets och EAT-Lancets studier säger också att det går att äta en hälsosam kost helt utan animalier, men även den kosten måste vara välbalanserad.

Annons
Annons
Annons