Annons
Recension

The hostOlogisk sci-fi och unken romantik

”Logiken flödar inte direkt genom det new age-spralliga manuset”, skriver SvD:s Karoline Eriksson.

Under strecket
Publicerad

Max Irons och Saoirse Ronans relationsproblem på filmduken andas både hedersförtryck och misogyni.

Foto: ALAN MARKFIELD

Max Irons och Saoirse Ronans relationsproblem på filmduken andas både hedersförtryck och misogyni.

Foto: ALAN MARKFIELD
Max Irons och Saoirse Ronans relationsproblem på filmduken andas både hedersförtryck och misogyni.
Max Irons och Saoirse Ronans relationsproblem på filmduken andas både hedersförtryck och misogyni. Foto: ALAN MARKFIELD

”The host” bygger på Twilight-författaren Stephenie Meyers bok “Genom dina ögon”. Jorden har koloniserats av parasitiska utomjordingar med förmåga att ta över andra varelsers kroppar genom att krama sig fast i hjärnstammen. Melanie (Saoirse Ronan) tas tillfånga och den tusen år gamla själen Vandraren opereras in i hennes hjärnstam. Vandraren ska spåra mänskliga motståndsmän via Melanies kvarlämnade minnen, men värdkroppen vägrar ge upp. Hon lurar iväg Vandraren till motståndsrörelsens gömställe.

Annons
Annons
Annons