Annons
X
Annons
X

Olofsson: Jag är djupt besviken

Biljätten GM:s besked om nya framtidsplaner för svenska Saab riskerar att göra tusentals människor arbetslösa. Och för de som hoppats på hjälp från regeringen blev tisdagens besked en besvikelse.
– Vi stänger dörren när det gäller att ta över bilfabriker, säger näringsminister Maud Olofsson (C).

Maud Olofsson.
Maud Olofsson. Foto: REGERINGEN.SE

Läs mer:

General Motors meddelade i natt att man önskar göra sig av med svenska Saab. Biljätten väntas ansöka om rekontruktion redan i februari och GM:s förhoppningar är att Saab blir ett självständigt bolag 2010.

Men innan GM säljer Saab vill den amerikanska ägaren se stöd från Sveriges regering. Saab har själva också sökt stöd hos Europeiska investeringsbanken, EIB.

Framtidsplanerna har skakat om rejält i industri-Sverige, inte minst i Trollhättan där 4000 personer riskerar att bli arbetslösa i en region som redan är hårt drabbad av varsel.

Annons
X

– Jag är djupt besviken på General Motors, jag är besviken därför att man inte vågat säga sanningen. GM har tagit handen från Saab och inte skött sitt ägande under tiden som man varit ägare och göre det inte heller nu.

– Däremot lägger man över ansvaret på svenska skattebetalare, och ger intrycket av att svenska skattebetalare nu ska ansvaret för Saabs framtid, säger Maud Olofsson (C) på dagens pressträff i Rosenbad.

Statssekreterare Jöran Hägglund gör en kort summering av bilindustrins verklighet: 2007 såldes 75 miljoner personbilar. 2009 är motsvarande siffra 45–55 miljoner personbilar.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Om utvecklingen skulle fortsätta falla likadant, begär GM av regeringarna i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland, Sverige och Thailand sammanlagt 36 miljarder dollar i stöd för att klara en utveckling som innebär en dramatisk försämring av försäljningen.

    – Vi är inte pessimister, vi vet att det finns ett kunnande i Sverige som är bra, men man måste vara realistisk och inse att det räcker inte, säger Jöran Hägglund.

    Från regeringens sida tror man nu på att en rekonstruktion nu ligger närmast till hands för Saab.

    – Svenska staten är inte beredda att äga bilfabriker. Vi kan inte riskera skattebetalarnas pengar, det är inte Monopol vi spelar, säger Maud Olofsson.

    Enligt Maud Olofsson är regeringen inte beredda att ta på sig de eventuella nedläggningskostnader som ett ägande i bilfabriker skulle kunna innebära.

    Olofsson vill poängtera att det är viktigt att se sanningen i vitögat och att politikerna vågar vara ärliga med det man ser. Regeringen kan i dagsläget inte se hur GM skulle vilja ta ett fortsatt ägaransvar för Saab.

    – Vi stänger dörren från svenska regeringens sida när det gäller att ta över bilfabriker. Det är inte vår plan och inte vår affärsidé och vi tycker inte att det är ett realistiskt alternativ, säger Maud Olofsson och fortsätter:

    – Däremot är Saab fullt av duktiga människor vars kunnande vi har anledning att ta vara på.

    Regeringen tänker nu påbörja ett arbete med att kontakta kommuner, samordnare och fackliga organisationer för att organisera arbetslösa och se över möjligheten att skapa nya jobb.

    – Det är viktigt med en realistisk idé för att ta sig framåt. Vi är måna om skattebetalarnas pengar. Att ta över ett bilföretag som inte ens de största ägarna i världen vill ta hand om är oerhört riskfyllt. Vi ser hellre satsningar på nya industrigrenar som kan ge jobb.

    Har regeringen planer för ett stödpaket till Trollhättan?

    – Vi ska försöka använda de resuser som finns mför att möta människors behov. Vi har resurser inom arbetsmarknadspolitiken, det finns reurser för de som vill starta och driva företag, och vi satsar på att utveckla nya industrigrenar inom fordonssektorn. Till det har vi högskolan i väst och vårt forskningsbolag, säger Maud Olofsson och fortsätter:

    – Det här handlar dels om att möta människor som behöver ett nytt jobb eller framtid. Den andra delen handlar om att få till en framtidsverkstad för att hitta nya jobb för att ta till vara den kompetens som finns.

    Annons
    Annons
    X

    Maud Olofsson.

    Foto: REGERINGEN.SE Bild 1 av 2
    Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X