Annons
X
Annons
X
Ledare
Op ed

Olle Wästberg: Sverigebilden är en del av försvaret

Foto: Marcus Ericsson/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det svenska försvaret har även när det varit som starkast, byggt på att vi snabbt ska få hjälp av andra. Om andra demokratier ska göra denna yttersta uppoffring för vår skull, måste deras befolkning ha en positiv uppfattning om Sverige.

Den internationella bilden av Sverige är därför viktig. Vi måste ha vänner, bedriva vetenskaps- och kulturutbyte. Visst, vi kan inte sända dansare mot ryskt stridsflyg – men alla sorts nätverk kan bli viktiga, inte minst för att göra fientlig propaganda mot Sverige i andra länder mindre effektiv.

Tyvärr ingick det i förra regeringens nedrustningspolitik att 2008 avskaffa det svenska civila psykologiska försvaret. Dessutom stängde man flera av de institutioner som förmedlade bilden av Sverige och byggde nätverk.

Annons
X

Nedläggningen av generalkonsulaten i Los Angeles, New York, Kanton och Hamburg innebar en betydande nedrustning av förmågan att bygga relationer med det civila samhället; en försvagning av svensk ”soft power” – för att använda Harvardprofessorn Joseph Nyes formulering – i viktiga länder.

Efter anfallet mot Irak försökte USA bygga upp sitt anseende i Mellanöstern. George Bushs nära medarbetare Karen Hughes blev biträdande utrikesminister med ansvar för offentlig diplomati, ”Public Diplomacy”. Begreppet avser hur regeringar försöker kommunicera direkt med befolkningen i andra länder i motsats till den traditionella diplomatin där politiker eller diplomater talar med varandra.

Karen Hughes uppdrag gällde främst Mellanöstern. Det amerikanska utrikesdepartementet sände ut föredragshållare, tryckte flygblad, satte upp informationskiosker. Det blev ett stort fiasko. När medierna dominerades av konflikterna i Irak och Gaza fanns inte mycket chans att nå ut med information eller dialog. Det som händer i verkligheten dominerar.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är en föga ovanlig upptäckt. Kriskommunikation måste bygga på kunskap och förtroende som har byggts upp innan krisen. Danskarna fick uppleva samma sak vid Muhammedkrisen. Anholt Nation Brands Index, som mäter länders anseende, visade att Danmark låg, före Muhammedkrisen, på plats 15 av 36 länder när man i Egypten mätte länders anseende. Efter krisen på plats 35. Som exportland föll Danmark från 19 till 31, som turistland från 17 till 34.

    Danmark var okänt i arabvärlden, det fanns inga nätverk, ingen kunskap om samhällssystemet eller om det civila danska samhället. Danmark hade dessutom åren innan – av budgetskäl – stängt flera beskickningar. När krisen kom var det för sent att föra ut en alternativ bild.

    Bland de mest effektiva sätten att skapa långsiktiga relationer är studerandeutbyte. Den som studerat i ett land får nästan alltid livsavgörande intryck och behåller en uppfattning om och en relation till det landet resten av livet. Därför var Fulbrightstipendierna en central del i USA:s strategi för att bygga upp och säkra demokratin i det sargade Europa efter andra världskriget.

    Att färre svenska studenter väljer att studera en tid utomlands, är problematiskt eftersom det minskar ytterligare våra kontaktytor. Genom det sätt man skötte avgiftsbeläggningen av studier, har det skett en kraftig minskning med cirka 75 procent av antalet utomeuropeiska studenter vid svenska högskolor. Det innebär färre stödjepunkter utomlands och svagare nätverk. Den förra liksom den nuvarande regeringen har spätt på detta genom en drastisk minskning av biståndsfinansierade stipendier.

    Nätverksbyggande och Sverigebild är viktiga för Sverige i en allt mer globaliserad ekonomi. Men vi måste inse att detta är betydelsefullt även ur ett säkerhetspolitiskt hänseende. Vi kan inte fortsätta stänga in oss.

    OLLE WÄSTBERG
    Tidigare generalkonsul i New York som nu leder 2014 års demokratiutredning.
    olle@wastberg.se

    Annons
    Annons
    X
    Foto: Marcus Ericsson/TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X