Annons
Recension

Annika LarssonOlika sätt att skapa jaget

IDENTITET I Animal fortsätter Annika Larsson att utforska mänskliga gester och uttryck. Djurmaskerna ger rollspelet en oväntad skruv.

Uppdaterad
Publicerad

Annika Larsson är känd för närgångna videoverk av mänsklig mimik och fetischartade detaljer. På Andréhn-Schiptjenko har hon dock riktat intresset mot gränsen mellan människa och djur, där fokus ligger på det djuriska i människan.

I centrum för den genomarbetade utställningen står videoverket Animal, vilket kretsar kring så kallade ”fursuiters”, människor som klär ut sig till djur. I 14 avsnitt får vi följa hur dessa samlas i en hotellfoajé på någon sorts kongress för att sedan klättra i träd, dansa disko eller diskutera. Här känner man igen Larssons berättarteknik, där långsamma redovisande sekvenser blandas med närbilder på detaljer.

Annons
Annons
Annons
Annons