Olika regler vid köp över nätet

Under strecket
Publicerad
Annons

Du har rätt till leverans inom 30 dagar från beställning. Har kortare leveranstid avtalats, gäller förstås den. Läs i kataloger och på webbplatser om betalning och leverans.
Om en vara inte levereras inom avtalad tid har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Tänk på att du har förlorat ditt bästa påtryckningsmedel om du har betalat i förskott.
Vid köp på internet gäller det att veta vem du gör affärer med. Helst ska det finnas telefonnummer till företaget så att du lätt kan nå det om du vill klaga.

Om du handlat från utlandet, ta reda på vilken möjlighet du har att ångra köpet. Inom EU är ångerfristen numera minst sju dagar. Mer information finns på Konsumentverkets webbplats
www.konsumentverket.se, julmarknader och torghandel.
Namn, adress och telefonnummer till säljaren ska finnas med på kvittot om en vara kostar mer än 300 kronor. Då vet du vart du kan vända dig med eventuella klagomål. Om du vill klaga på en felaktig vara, vänd dig i första hand till säljaren. Kommer ni inte överens kan
du få hjälp hos din kommunala konsumentvägledare. På www.konsumentverket.se kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument. Där finns också länkar till de kommunala konsumentvägledarna.
Konsument Europa
(www.konsumenteuropa.se) ger dig goda råd när du ska handla över gränserna inom EU.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons