X
Annons
X

Oläslig text på matvaror en hälsorisk

Informationen på många matförpackningar är så liten och svårläst att det bryter mot gällande regler och innebär en fara för allergiker. Det menar Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm som granskat utbudet i butikerna.

Det är ofta nästan omöjligt att läsa vad matvaror har för ingredienser och näringsinnehåll. Texterna på förpackningen är inte bara skrivna i minsta tänkbara storlek utan ofta dessutom tryckt med dålig skärpa och mot ett flimrande bakgrundsmönster där texten effektivt smälter in.

– Det här är inte ett problem bara för synskadade. Även människor med normal syn har svårt att ta till sig informationen. Det är ett solklart brott mot gällande regler och för allergiker medför det en akut hälsorisk, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm som tycker att det är konstigt att varken myndigheter eller företag gör något åt saken.

Gör texten på förpackningarna läsbar. Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm och Louise Ekström på Sveriges konsumenter har granskat varor i landets sju största butikskedjor. Ofta var det omöjligt att läsa den obligatoriska konsumentinformationen.

Foto: SIMON PAULIN Bild 1 av 11

Vici salamipizza är ett av många exempel på hur informationen trängs ihop med liten stil för att tillverkaren säljer samma förpackning i hela norra Europa och därför upprepar texten på mängder av språk.

Foto: SIMON PAULIN Bild 2 av 11

Långa rader minskar läsbarheten. På Nixes tonfisk måste man snurra på burken för att försöka hänga med i texten.

Foto: SIMON PAULIN Bild 3 av 11

Guld på lila eller guld på turkos. Saltå Kvarns mjölpaket har texter i färger som smälter in i bakgrunden så att de blir oläsliga.

Foto: SIMON PAULIN Bild 4 av 11

Pyttetexten på Anthon Bergs marsipanbröd försvinner i blänket från den glansiga förpackningen. Pyttetexten på Anthon Bergs marsipanbröd försvinner i blänket från den glansiga förpackningen.

Foto: SIMON PAULIN Bild 5 av 11

På ena sidan har Barillas pasta stora bilder och tomma ytor. På den andra är informationen hopgyttrad och skriven med liten stil på elva olika språk.

Foto: SIMON PAULIN Bild 6 av 11

Ytor saknas sällan. Framsidan på förpackningen är ofta smakfullt designad med tomma ytor för att locka kunder medan informationen grötas ihop på sidorna.

Foto: SIMON PAULIN Bild 7 av 11

På Falkeskogs Skagenröra används inte bara myrskrift utan även ett typsnitt som minskar läsbarheten. En del tillverkare använder istället enbart stora bokstäver, med samma svårtydda effekt.

Foto: SIMON PAULIN Bild 8 av 11

Texten på Danones barnyoghurt är så suddig i konturerna att den varit är även om den inte varit mikroskopisk.

Foto: SIMON PAULIN Bild 9 av 11

Bokstäverna är ofta extremt små, som på Knorrs champignonssoppa där texten dessutom är skriven i grönt på grön och rörig bakgrund.

Foto: SIMON PAULIN Bild 10 av 11

Det bra exemplat: Det är fullt möjligt att göra läsbar information, som här på en yogurtförpackning.

Foto: SIMON PAULIN Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X