Annons

Okunskap om Systembolagets uppdrag

Publicerad

Såväl Ankersjös som Nielsens debattinlägg (
28/7 och
27/6) tar avstamp i åsikten att det inte ska finnas något detaljhandelsmonopol för alkoholförsäljning. Kommersiella intressen ska i stället fritt få sälja alkohol utan ansvar för folkhälsa, ekonomiska och sociala kostnader som en ökad tillgänglighet medför. Vin-matkassen från City Gross är bara början. Det går inte att separera frågan om vin i matkassen från att det blir helt fritt fram för kommersiella intressen med avsikt öka försäljningen av alkohol. Det skulle leda till att EU inte längre accepterar det svenska detaljhandelsmonopolet.

Att Systembolaget skulle sträva efter att eliminera konkurrens vittnar om en okunskap om vårt uppdrag. Lagen är tydlig i att ingen konkurrens får förekomma. Det har lagstiftarna – inte Systembolaget – beslutat. För att vi ska kunna sköta vårt uppdrag anser vi att det bör tydliggöras att det är förbjudet att förmedla alkoholdrycker. Som i många andra fall har regelverket inte hunnit med den utveckling som skett på nätet och det är därför angeläget att lagtexten nu ses över.

Annons
Annons
Annons
Annons