X
Annons
X

Okänd shoppingdag utklassar black friday

En global gigant – nästan helt osynlig i Sverige. Men singles day är på frammarsch, spår Carin Blom detaljhandelsanalytiker på Postnord.

– Vi ser att det är fler företag som planerar att genomföra aktiviteter under dagen, säger hon.

Läs mer om Paketkaoset

November innebär bråda dagar för världens e-handlare. Först ut är en kampanjdag som ur globalt perspektiv är en riktig gigant. Det handlar om singles day den 11 november. Dagen uppfanns i Kina för att fira och vara stolt över att man är singel, och sägs ha skapats i en slags motreaktion till alla hjärtans dag. I landet ordnas till och med festivaler.

Shoppingdagen har vuxit år för år, i synnerhet i öst. Bara under fjolårets singles day sålde den kinesiska handelsjätten Alibaba varor för över 25 miljarder dollar, motsvarande 213 miljarder kronor. Det gör dagen omsättningsmässigt långt större än exempelvis black friday.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 3

Online-leveranser lastas av vid ett distributionscenter i Peking under singles day. (Arkivbild.)

Foto: Ng Han Guan/AP Bild 2 av 3

Grafik: Alexander Rauscher

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X