Annons

Okänd opera sätts upp av tysk entusiast

Den tyske operaregissören Christof Loy följer intensivt repetitionerna av ”Der ferne Klang” i Kungliga Operans lokal Gäddviken.
Den tyske operaregissören Christof Loy följer intensivt repetitionerna av ”Der ferne Klang” i Kungliga Operans lokal Gäddviken. Foto: Markus Gårder

Jakten på den perfekta klangen är ett tema i den sällan spelade operan ”Der ferne Klang”. Regissören Christof Loy tar sig an ett universellt verk som väcker starka känslor.

Under strecket
Publicerad

Kostymskisser av Barbara Drosihn för Grete (sopranen Agneta Eichenholz) till första akten i ”Der ferne Klang”.

Foto: Ill: Barbara Drosihn Bild 1 av 3

”Jag tycker om stycken där man dras med av det känslosamma i berättelsen och musiken. Det är som i de bästa Hollywoodfilmerna”, säger Christof Loy.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 3

I Christof Loys uppsättning av ”Rosenkavaljeren” var hela andra akten förflyttad till Drottningholmsteatern (här med Sara Olsson och Elin Rombo).

Foto: Sara Strandlund Bild 3 av 3

Den tyske operaregissören Christof Loy är tillbaka på Kungliga Operan för ännu en uppsättning: österrikaren Franz Schrekers ”Der ferne Klang” från 1911. Den handlar om en tonsättare som hela sitt liv söker den perfekta klangen och har inte spelats i Stockholm sedan 1927, då under namnet ”Klangen i fjärran”. Schreker var mycket populär i Tyskland under en period kring 1920-talet men motarbetades sedan av nazisterna och hans verk föll delvis i glömska.

Nu pågår intensivt arbete i Operans repetitionslokaler vid Svindersviken i Nacka. Det luktar kaffe, som en påminnelse om att den stora anläggningen en gång var ett jättelikt kafferosteri. Christof Loy tar en kaffepaus i arbetet och berättar om hur han upptäckte just denna ganska okända opera. 

Annons
Annons
Annons