Annons

Ryan Mrozowski, ”Phantom limb”Ögat luras – bilden går helt enkelt inte ihop

Ryan Mrozowski, ”Untitled (pair)”, 2020. Akryl på duk. Installationsvy på Galerie Nordenhake.
Ryan Mrozowski, ”Untitled (pair)”, 2020. Akryl på duk. Installationsvy på Galerie Nordenhake. Foto: Carl Henrik Tillberg

”Redan de gamla grekerna”, tänker Håkan Nilsson, och minns en antik legend när han ser Ryan Mrozowskis konst som handlar om att lura ögat. Med små medel lyckas den amerikanske konstnären effektivt destabilisera bildernas innehåll.

Under strecket
Publicerad

”Untitled (topiary)”, 2020. Akryl på duk.

Foto: Carl Henrik TillbergBild 1 av 3

”Untitled (projection)”, 2020. Sublimeringsutskrift på aluminium.

Foto: Carl Henrik TillbergBild 2 av 3

”Untitled (orange)”, 2020. Akryl på duk (sex delar).

Foto: Carl Henrik TillbergBild 3 av 3

Allt sedan konstnären Parrhasius på 400-talet före vår tideräkning enligt legenden lyckades lura kollegan Zeuxis till att försöka ta bort det skickligt målade draperiet har förmågan att illusoriskt förvilla och lura ögat – trompe l’œil – lockat både konstnärer och betraktare. Ibland har dessa konstverk varit excesser i uppvisad skicklighet; ibland har det mer handlat om subtila detaljer som sätter målningens faktiska tvådimensionalitet i spel mot det illusoriska rummet.

Amerikanen Ryan Mrozowski (född 1981) är ingen renodlad illusionist, men han använder grepp som definitivt placerar honom i den andra kategorin: bland de konstnärer som med små, ofta nästan obemärkta medel lyckas förskjuta och/eller destabilisera en målnings (eller ett fotografis) innehåll.

Annons
Annons
Annons