Annons

Svante Lovén:Ögat har följt sf sedan Kepler och Jules Verne

Scen ur Ridley Scotts ”Blade runner” från 1982. Till vänster sf-magasinet Amazing Stories från 1928.
Scen ur Ridley Scotts ”Blade runner” från 1982. Till vänster sf-magasinet Amazing Stories från 1928. Foto: TT

Det hängivna betraktandet av oerhörda ting är en av science fiction-genrens urscener. Avbildandet av ögon bekräftar den privilegierade roll som tilldelats seendet i upplysningens kunskapssyn, alltsedan mikroskopi och teleskopi.

Under strecket
Publicerad

Vänner av science fiction har under många decennier kunnat konstatera att ögon verkar ha en framträdande roll inom genren. Stirrande ögonglober möter i filmer som ”År 2001 – ett rymdäventyr”, ”Blade runner” och ”Kontakt”, och i tv-serier som ”Westworld” och ”Philip K Dick’s Electric dreams”. De pryder också regelmässigt omslag av kritiska studier om science fiction, närmast som en logotyp för genren som sådan. 

Den symboliken etablerades redan 1928, på omslaget till ett nummer av det första dedikerade sf-magasinet Amazing Stories, där ett av allehanda tekniska och vetenskapliga landvinningar omkransat mänskligt öga får representera den här nya och säregna fiktionsformen. Ett val som kan te sig naturligt mot bakgrund av de ”visionära” egenskaper som tidskriftens redaktör Hugo Gernsback och andra entusiaster tillskrev genren under dess tidiga historia: en profetisk berättarform, med blicken oavvänt riktad mot framtiden och dess oändliga möjligheter. 

Annons
Annons
Annons