X
Annons
X
Scen
Recension

Survival kit Öfverholm släpper loss passion och innerlighet

Premium

Charlotta Öfverholm och Rafi Sady möts i två olika duetter som framhäver deras specifika och mångsidiga uttrycksfullhet. Age on stage är en renässans för äldre dansare, skriver Anna Ångström.

Charlotta Öfverholm och Rafi Sady i ”Light house” av Sharon Fridman.
Charlotta Öfverholm och Rafi Sady i ”Light house” av Sharon Fridman. Foto: Håkan Larsson

Scenisk utstrålning handlar varken om att ta i från tårna, flörta med publiken eller vara perfektionist, utan om ett slags självklar närvaro, energi och lust som fångar intresset oavsett vad som sker på scenen. Mognad och erfarenhet kan vara en nyckel till detta svårinringade begrepp. När Charlotta Öfverholm och Rafi Sady möts i två olika duetter är det också deras specifika och mångsidiga uttrycksfullhet som står i fokus. Hon med en lång internationell karriär i bagaget hos bland annat brittiska DV8 samt egna projektet Jus de la vie, han israel med bakgrund i Cullbergbaletten.

Båda är i 50-årsåldern, alltså pensionsmässiga som dansare. Men om västvärlden i stort tycks präglat av strävan efter evig ungdom, så råder nu paradoxalt en välkommen renässans för äldre kroppar i dansvärlden. Mats Ek och Ana Laguna gör sin underbara duett "Potatis" som final på tre dagar med "Age on stage", den svenska delen av ett europeiskt projekt som Charlotta Öfverholm drog igång 2015 med buller och bång och succé. I höstas hakade även Skånes dansteater på med festivalen "Forever dance".

Charlotta Öfverholm och Rafi Sady i ”Light house” av Sharon Fridman.

Foto: Håkan Larsson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X