Ofta brister i grunden när barn inte lär sig matte

Att inte förstå vad hälften innebär kan vara orsaken till att det tycks omöjligt att lära sig räkna med bråk. Författarna Anne Lene Johnsen och Elin Natås menar att svårigheter med matematik nästan alltid beror på att man missat att lära in grundläggande begrepp i tidig ålder.

Under strecket
Publicerad
Elin Nantås och Anne Lene Johnsen har skrivit boken Hur ditt barn fattar matte.

Elin Nantås och Anne Lene Johnsen har skrivit boken Hur ditt barn fattar matte.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Vad innebär begrepp som färg, form, storlek, förändring och position? För de flesta är det självklart, och just därför kan vara svårt att se att det är bristande förståelse kring grundläggande begrepp som gör det oerhört svårt för vissa barn att lära sig matematik. Boken Hur ditt barn fattar matte av Anne Lene Johnsen och Elin Natås, som blev Norges mest sålda fackbok 2017, beskriver handfast hur man kan backa tillbaka till saker som vad olika former, storlek och antal är för att bygga en grund att sedan lära sig matematik, och även andra ämnen, på.

– De här begreppen är grunden i all inlärning. De ska finnas på plats hos alla människor för att vi ska klara att beskriva, sätta ord på och förstå världen. När begreppen är på plats har man de mentala redskap man behöver för att kunna tänka fritt. Speciellt i matte är det här viktigt. För matematik byggs på från grunden, som fler våningar på ett hus. Sitter inte grunden är det svårt att bygga och det rasar lätt, säger Anne Lene Johnsen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons