X
Annons
X

Oförglömlig Lulu ger Avemo operapriset

Av

Maria Callas är förebilden för Kerstin Avemo, som för sin gestaltning av Lulu i våras belönas med Svenska Dagbladets operapris. För att förbereda rollen arbetade hon med två coacher i London, men främst har hon kämpat fram Lulu på egen hand, under många timmar vid pianot.

Att bli en roll, uppgå i den. Denna underbara förvandlingskonst som kan utspela sig på en scen, lika oförklarlig och svår som den kan verka enkel sedan tricket väl utförts inför publikens ögon och öron.
Vem vill bli Lulu? Kerstin Avemo ville. Vem är Lulu? Hon, kvinnan Lulu, det farligaste rovdjuret av alla, lämnar förintade män bakom sig och känner ingen ånger.
Hon, den unga sopranen Kerstin Avemo, nästan genomskinligt ljus och avvaktande till sitt sätt, sitter nu där mittemot mig.
Det är inte alldeles lätt att överlagra minnesbilden med verkligheten. Avemo blev en förunderligt stark Lulu på Göteborgsoperans scen i våras, kanske just för att hon inte var en alldeles given femme fatale. Hennes skira, sköra uppenbarelse gjorde rolltolkningen bara än starkare då hon befann sig på den stora Göteborgsscenen i den första kompletta svenska uppsättningen av Alban Bergs Lulu.
När Avemo nu talar är hon sin ålder, även om hon utseendemässigt kunde vara yngre än sina 28 år. Hon är mitt uppe i repetitionerna av Lucia di Lammermoor, Folkoperans gästspel på Confidencen. I kväll är det premiär.
Också detta är, på sitt sätt, en krävande roll. Och ryktet säger att den danske operachefen och regissören Kasper Holten har betonat berättelsens råhet och brutalitet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X