Annons
X
Annons
X

Oförändrad kapacitet i Citybanan trots 17 miljarder

Ambitionen om 24 pendeltåg i timmen skrevs tidigare ner till 20. Nu står det klart att Citybanan bara kommer att ge plats åt 16 pendeltåg i timmen.

– Kapaciteten blir i princip som i dag. Varför har vi slängt ut 17 miljarder? säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) oroar sig för kapaciteten i Citybanan.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) oroar sig för kapaciteten i Citybanan. Foto: Adam Wrafter

Om mindre än tre månader går premiärturen efter den drygt sex kilometer långa pendeltågstunneln som löper mellan Stockholms södra och Tomteboda.

Men ovisshet om Citybanans kapacitet stör invigningen den 10 juli.

– I genomförandeavtalet framgår att staten hade som ambition att erbjuda 24 tåg i timmen genom Citybanan i rusningstrafik. Men i Järnvägsbeskrivningen för trafikåret 2018 var beskedet 20 tåg. Nu när ansökan om tåglägen gått i väg är beskedet från Trafikverket att systemet klarar av högst 16 tåg i timmen, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
X

Trafiklandstingsrådet uttrycker oro:

– Att investera 17 miljarder och två nya stationer (Stockholm City och Odenplan) utan att öka kapaciteten för resenärerna i rusningstid vore ett historiskt infrastrukturmisslyckande. Ytterst är det minister Anna Johansson och regeringen Löfven som bär ansvaret, säger han.

Infrastrukturminister Anna Johanssons presstjänst hälsar att Citybanan fått den tilldelning av av tåg i timmen från Trafikverket som begärts och att man inte ämnar lyfta frågan.

Moderaten skräder inte orden:

– Att inte genomföra nödvändiga åtgärder för att nyttja Citybanans potential skulle innebära ett resursslöseri som inte skådats sedan Hallandsåsen, säger Kristoffer Tamsons till SvD när vi bredvid Mats Baudin, samordnare på Trafikförvaltningen, tar en av stationen Stockholm Citys totalt 44 rulltrappor förbi skimrande, handmålat kakel ner till 40 meters djup.

Att inte genomföra nödvändiga åtgärder för att nyttja Citybanans potential skulle innebära ett resursslöseri som inte skådats sedan Hallandsåsen

I dag passerar cirka 250 000 människor tågnätet kring Stockholms Central. 2030 är uppskattningen att 400 000 pendlare varje dag ska trafikera de olika spårbundna färdmedlen.

Citybanans tillkomst är en viktig beståndsdel.

– Men med samma kapacitet som i dag fortsätter pendlarna att plågas. Jag får ta mycket skit från kommunalråd i länet som undrar hur det kommer att bli, säger Kristoffer Tamsons.

– I dag finns det också oklarheter om det är pendeltåg, kommersiella tåg eller godståg som ska prioriteras när önskemålen är fler än antalet tillgängliga tåglägen, tillägger han.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, upplyser om att de så kallade ”Skip Stop-tågen” som SL tänkt att köra på Citybanans spår i rusningstid, ställer till det. ”Skip Stop-tågen” stannar inte vid vissa stationer utan kör direkt, till exempel från Stockholm City till Västerhaninge.

– Snabbare tåg begränsar kapaciteten. Det är en logistisk fråga och ekvationen kan inte bli annorlunda. Skulle tågen stanna på varje station skulle det gå att köra 24 tåg i timmen, säger Bengt Olsson.

Kristoffer Tamsons är besviken:

–– Risken är att affärsresenärer mellan Stockholm och Göteborg ges företräde framför tusentals arbetspendlare i Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons.

Annons

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) oroar sig för kapaciteten i Citybanan.

Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X