Annons

”Offra inte grupper på digitaliseringens altare”

Det offentliga Sverige stänger i och med digitaliseringen ­dörren för stora delar av landets ­befolkning, som har stora ­behov av kontakt. Vi menar att staten måste ompröva vilka ­effekter ­detta får för tillit och invånarnas rättigheter, skriver företrädare för ett flertal organisationer.

Under strecket
Publicerad

Även om digitalisering av offentliga verksamheter innebär fördelar, får minskningen av exempelvis servicekontor följder för dem som är i behov av icke-digitala servicemöjligheter och mänskliga möten, menar artikelförfattarna.

Foto: TT Bild 1 av 1

Även om digitalisering av offentliga verksamheter innebär fördelar, får minskningen av exempelvis servicekontor följder för dem som är i behov av icke-digitala servicemöjligheter och mänskliga möten, menar artikelförfattarna.

Foto: TT Bild 1 av 1
Även om digitalisering av offentliga verksamheter innebär fördelar, får minskningen av exempelvis servicekontor följder för dem som är i behov av icke-digitala servicemöjligheter och mänskliga möten, menar artikelförfattarna.
Även om digitalisering av offentliga verksamheter innebär fördelar, får minskningen av exempelvis servicekontor följder för dem som är i behov av icke-digitala servicemöjligheter och mänskliga möten, menar artikelförfattarna. Foto: TT

De senaste decennierna har digitaliseringsvågen svept genom landet. Med den följer drömmar om en stat som på ett resurseffektivt och modernt sätt kommunicerar med invånarna i ett Sverige där ”alla i hela landet är en del av och har förtroende för det digitaliserade samhället” (Regeringskansliet, 2017).

Annons
Annons
Annons