Annons

TolvskillingsoperanTolvskillingsoperan vässas med bröst och humor

Maja Rung som Polly och Fredrik Lycke  om Mackie Kniven i ”Tolvskillingsoperan”.
Maja Rung som Polly och Fredrik Lycke om Mackie Kniven i ”Tolvskillingsoperan”. Foto: Matilda Rahm

Folkoperan kämpar hårt för att vässa ”Tolvskillingsoperan” med hjälp av bara bröst, humor och stor orkester. Med några mycket roliga rollprestationer skapar man en tolkning som är obehagligt aktuell.

Publicerad

”Tolvskillingsoperan” var en käftsmäll mot den goda smaken när den fick premiär på Theater am Schiffbauerdamm 1928. Tiden var minst sagt orolig. Börskraschen på Wall Street kom 1929. Weimarrepubliken stod inför sitt slut: ett desperat sug efter förändring drog genom Tyskland. En kaotisk utlevelsekultur, inte minst sexuell, tog över. Jazzen och dissonansen präglade musiken. Inspirerad av kabarén skrev Brecht en form av politisk plakatteater.

Folkoperan och Kulturhuset Stadsteatern försöker nu gemensamt öka slagkraften hos den text som blivit klassiker och där vissa sångnummer är slagdängor. Regissören Mellika Melouani Melani vill återskapa stämningen som på en tysk varietéscen. Redan innan föreställningen börjar irrar muskelknuttar och långa ”damer” bland publiken medan orkestern jammar. Folkoperan som folklig nattklubb. Ett utmärkt sätt att leva upp till sitt namn.

Angelika Prick som Falskmyntar-Mattias och Malin Ehlin som prostituerad.

Foto: Matilda Rahm Bild 1 av 2

Lidia Bäck (Robert med sågen), Maja Rung (Polly) och Andreas Hammarström (Ede).

Foto: Matilda Rahm Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons