X
Annons
X
Recension

Four Nights of Dream Oemotståndliga drömmar

Det finns all anledning att ta sig till Vadstena Slott för att uppleva Vadstena-Akademiens kammar­opera Four Nights of Dream, byggd på den japanske nationalskalden Soseki Natsumes bok Ten Nights of Dream. Musiken är komponerad av den New York-utbildade japanen Moto Osada som valt fyra drömmar, var och en med mycket specifik karaktär. Här saknas sammanhållande story med person- eller samhällskonflikter och rollpsykologi. I stället diskuteras existentiella frågor om livets och dödens mening och gestaltas det undermedvetna; tvivel, ångest, lust och kärlek. Drömmarna omfamnas av en lätt surrealistisk ton och meditativ stillhet.

Publiken får tofflor för att beträda den vita heltäckningsmattan i det helvita zen-rummet som andas koncentration. Åskådarna placeras nära scengolvet på tre sidor om den mjuka spelmattan. I fondens blickfång finns den vitklädda orkestern, ett gäng unga musiker som verkligen är med på noterna i varje rytmisk accent och skimrande skiftning under David Björkmans distinkta ledning. Ulrika Wedins kostymer tillsammans med sångarnas masker och sminkning associerar till japansk teater på samma lekfulla sätt som Nils Spangenbergs regi är färgad av no-spelets estetiska nycklar: sparsmakad stilisering, zenbuddhistisk filosofi, samuraj­etik, symbolik, drömsk mystik och dessutom farsartat mellanspel.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X