Ödesmättat av Charlotte Gyllenhammar

Charlotte Gyllenhammar, stillbild ur filmen ”Cast”, 2019.
Charlotte Gyllenhammar, stillbild ur filmen ”Cast”, 2019. Foto: Per-Erik Adamsson

Drottninglik och ansiktslös står hon där, kvinnoskulpturen i Charlotte Gyllenhammars nya installation. Framför henne bilden av en vagt hotfull byggnad. Bakom henne den gjutform som är hennes ursprung.

Under strecket
Publicerad
”Moderform” och ”kastad/cast”, jesmonite och gips, 2019. Installationsvy på Galerie Forsblom.

”Moderform” och ”kastad/cast”, jesmonite och gips, 2019. Installationsvy på Galerie Forsblom.

Foto: Per-Erik Adamsson
Charlotte Gyllenhammar, ” Sitting giant”, glasfiber, 2019.

Charlotte Gyllenhammar, ” Sitting giant”, glasfiber, 2019.

Foto: Per-Erik Adamsson
Annons

Oj vilket patos, tänker jag när jag kliver in i Charlotte Gyllenhammars monumentala utställning, den nya gallerisäsongens allra största som fyller Galerie Forsbloms rymliga lokaler. En lyckad satsning.

Jag uppfattar det som om hennes verk härrör ur ett högt uppskruvat känsloläge, en beskrivning av att vara människa och kvinna, av att ha varit ett barn. Det är en tematik som vridits och skruvats genom hela konstnärskapet som genom en födelsekanal och som här når en ny nivå.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons