”Odemokratiskt tigande om Slussen”

DEBATT Stadshuset tiger om Nya Slussen. Man svarar inte på debattinlägg, vägrar ta emot namnunderskrifter och vill inte redovisa kostnader. Ett problem för demokratin, skriver kulturhistorikern Mats Wickman.

Under strecket
Publicerad
Slussen år 1946. Ibland påstås att konstruktionen skapades för bilar, men den var i hög grad till för att underlätta för spårvagnar.

Slussen år 1946. Ibland påstås att konstruktionen skapades för bilar, men den var i hög grad till för att underlätta för spårvagnar.

Foto: SPÅRVÄGSMUSEET
Annons

En talande tystnad. Det är Stockholmsalliansens melodi. Efter min kritiska debattartikel om stadens förslag Nya Slussen (”Dags för en ny folkresning”, 2 augusti) hade jag ändå trott att någon form av replik från Stockholmsalliansen skulle inkomma. Men nej. Inte ett ljud hördes. Inte ens det minsta politikerpip. Inget från stadens tjänstemän heller. Stadshusalliansen har väl till slut insett att alla deras argument för Nya Slussen är uttömda.

När debattartikeln publicerades på nätet fick jag dock kritik från några kommentatorer. Dessa förklarade att de hatade dagens Slussen och gärna skulle hjälpa till att hacka eller spränga sönder anläggningen. Men varsågod. Gör det. Med tanke på att Stadshusalliansen inför ombyggnaden av Slussen redan satt på sprätt på sisådär en miljard kronor av skattebetalarnas pengar på förnäma advokatbyråer, påkostade pr-kampanjer, ett antal onödiga arkitekttävlingar och annat smått och gott blir de nog glada när en armé av frivilliga klöverbladskrossare går loss på Slussenbetongen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons