Annons
X
Annons
X

Och inte får man heta Pocahontas heller

INTEGRITETEN | PÅ UTDÖENDE?

Det är något mycket filmiskt med att checka in på hotell under falskt namn. En air av kosmopolitiskt flackande. Att världsvant glida in och ta ett rum som Miss Pocahontas, eller nåt. Fast det går ju inte. Att ta in på hotell kräver oftast både pass och kreditkort. Inkognito är ett utdött ord. Under 2008 har integriteten ständigt hotats med samma öde.

Det började med FRA. Fildelningslagen får fortfarande mångas blod att svalla. Än mer oroande är EU:s datalagringsdirektiv. Andra punkter på integritetens dagordning är PKU-biobanken, som innehåller blodprover från tre miljoner svenskar och vars framtida användningsområden just nu utreds.

Lägg därtill handelsavtalet ACTA som EU förhandlar med ett antal länder om och som i värsta fall kan utmynna i att gränskontrollanter ges rätten att gå igenom min dator eller mp3-spelare i jakt på upphovsrättsskyddat material. Nyligen kritiserade riksdagsledamoten Karl Sigfrid de pågående förhandlingarna för att ske under smyg och smussel. (
Expressen (17/12)

Annons
X

I
Aftonbladet (16/12) intervjuas kriminalkommissarie Anders Ahlqvist om datalagringsdirektivet. Han gillar det skarpt och gör analysen att anonymiseringstjänster för internettrafik inte kommer att vara tillåtna efter att lagen trätt i kraft. Om Ahlqvists tolkning stämmer är det en synnerligen obehaglig biprodukt av en redan obehaglig lag.

Många av oss är medlemmar överallt och samlar poäng i varenda butik vid varje köp. Kring SJ:s biljettsystem har det uppstått en svart tågbiljettsmarknad och från denna skyddas vi sedan en tid tillbaka genom införandet av personliga biljetter som kräver id-handlingar. Jämte biltullar, hastighetskameror och smarta kort i kollektivtrafiken kan allt vårt resande kartläggas.

Få fläckar lämnas obesiktade. Aldrig anonym, aldrig inkognito – oavsett om du färdas i världen eller på nätet.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nyligen beslutade Datainspektionen att Ica får skicka ut personanpassad reklam till sina kunder. Frågan blev aktuell tidigare i höst då Ica sänt ut inköpsbaserade rabatterbjudanden. Datainspektionen fann greppet okej, mycket tack vare de villkor som kortkunderna sagt ja till när de blev medlemmar.

    Vad man finner värst varierar säkert med perspektiven. Du som misstror allt vad ”företag” heter kanske finner Ica:s koll på din shopping värre än statens vilja att lagra din kommunikation. Med tanke på vem som har våldsmonopolet ser jag nog det senare som mer brännande. Man måste ju inte ha Ica-kort. Fast att välja bort SJ är förstås knepigt...

    Faktum kvarstår – integriteten är på tillbakagång till förmån för övervakningen. Utöver de problem med rättssäkerheten detta medför så får vi också andra effekter. Våra beteenden påverkas.

    Efter att datalagringsdirektivet genomförts i Tyskland undersökte man invånarnas kommunikationsvanor och det visade sig att många lagt band på sitt sätt att kommunicera. (
    SvD 18/10) Envar som önskar ett öppet samhälle borde se sådana tecken som högst illavarslande.

    Integritet måste få finnas på fler platser än i hemmet. Vi kan inte förpassa den till särskilda zoner, som vore viljan till personlig integritet en dålig vana förvisad till ”rökrutan”. Ju fler platser och tillfällen i livet som är övervakade, desto färre stunder finns det kvar då vi kan vara våra egna bristfälliga och spontana jag. Det är svårt att föreställa sig någonting mer utmattande.

    Meningen med den kommunikationsrevolution som vi har fått under de sista åren var väl att föra människor närmare varandra? Maktens ouppdaterade sätt att möta den riskerar istället att dra oss isär.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X