Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Glada änkan Dorsin briljerar i satir över modern opera

Henrik Dorsin har blivit operachef med budgetproblem i den uppdaterade version av ”Glada änkan” som han och regissören Ole Anders Tandberg förnöjer Kungliga Operan med. Iscensättningen är en obetalbar satir över modern operaregi, späckad av självironi, skriver Bo Löfvendahl.

Henrik Dorsin som operachef tillsammans med Miriam Treichl.
Henrik Dorsin som operachef tillsammans med Miriam Treichl. Foto: Markus Gårder
Scenvåren 2017

Glada änkan

Genre
Opera
Medverkande
Elin Rombo, Jeremy Carpenter, Henrik Dorsin, Marianne Hellgren Staykov, Klas Hedlund, Pierre Gylbert, Joel Annmo, Miriam Treichl. Kungliga Operans kör, Hovkapellet.
Var
Kungliga Operan
Text
Henrik Dorsin efter Victor Léon och Leo Stein

Musik: Franz Lehár. Regi: Ole Anders Tandberg. Dirigent: Joakim Unander/Fredrik Burstedt. Koreografi: Roine Söderlundh. Scenografi: Erlend Birkeland. Kostym, mask: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge.

Årets första premiär på Operan: en våroperett! Det var längesedan. Operetten är mer eller mindre bortglömd på svenska scener, med få undantag. Suzanne Osten gjorde 2008 en dekonstruerad queerversion av ”Glada änkan” på Folkoperan, och på Kungliga Operan går nu Ole Anders Tandberg och Henrik Dorsin ännu mer grundligt till väga. De inte bara flyttar handlingen i tid och rum utan skriver en helt ny story; skillnaden är så stor att ursprungsversionens handling publiceras i programmet för den historiskt intresserade.

Resultatet har blivit en kärleksfull operettparodi med många drag av revy. I 1905 års original handlar ”Glada änkan” om hur det bankrutta lilla landet Pontevedro försöker få den rika änkan Hanna Glawari att gifta sig med en pontevedrin för att förmögenheten ska stanna i landet. Allt utspelar sig i Paris eleganta salonger, där Hanna möter den nöjeslystne greven Danilo Danilowitsch som hon en gång haft en förbindelse med. Bakom glitter och glamour är ”Glada änkan” en berättelse om hur tilltufsad gammal kärlek aldrig rostar, uttryckt med svindlande allvar i slutscenens vackra änkevals.

I Tandbergs version har Pontevedro blivit Kungliga Operan AB, där Henrik Dorsin är nervös operachef med budgetproblem – ett snilledrag som ger honom rika möjligheter till dialog med publiken. Efter en misslyckad Wagnerföreställning engagerar han operadivan Hanna Glawari och regissören Danilo Danilowitsch från förortsteatern Turbulens, en kulturman med långt, stripigt hår, som hämtad ur en Lena Andersson-roman. Hans vattenhål heter Pizzeria Maxim i Hökarängen.

Annons
X

”Då går jag till Maxim / tillsammans med mitt team / av unga teatertjejer / som fattar vad jag säger / Marie och Ann-Sofie, / Julie och Stefanie, jag lär dom att vi lever uti en rutten värld.”

Så diktar Henrik Dorsin, som inte bara är obetalbart rolig på scen utan också står för en genial ny översättning. Dorsin är vår tids Karl Gerhard och har samma skarpa blick på samtidens kulturpersonligheter. Originalets baron Zeta har blivit operachefen Benny Zetterberg, med drag av flera teaterchefer, och i en annan godmodig parodi får nöjesentreprenören Leif ”Blixten” Henriksson sina fiskar varma som Leif ”Fisken” Hermansson, med ambitioner att fylla Globen. Poff – där blev det fyrverkeri! Och massor av reklam!

Kungliga Operans kör och Marianne Hellgren Staykov i rollen som Veronica, i denna metaversion av ”Glada änkan” är hon även hustru till operans vd. Foto: Markus Gårder

Tandbergs iscensättning är en obetalbar satir över modern operaregi, späckad av självironi: publiken skrockar igenkännande åt hans campingtält. Här får Hanna Glawari sjunga ”Viljasången” på en avskrädeshög, omgiven av svart sot. Elin Rombo är en säker sopran och lysande komedienn som också kan göra magnifik entré, vilket är avgörande i ”Glada änkan”. Hon och Jeremy Carpenters reslige Danilo bildar ett attraktivt par med elektrisk laddning.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Dirigenten Joakim Unander sätter full fart på Hovkapellet, men plötsligt stillnar de sprudlande wienertonerna till ett Wagnerackord från Brünnhildes uppvaknande ur ”Siegfried”. Lehárs melodier lever gott i denna omdiktade miljö, trots viss elektronisk förstärkning. Även ett par av Lehárs mest populära sånger ur andra operetter har fått plats. När Miriam Treichl sjunger om operachefens heta läppar blir det en showstopper som framkallar publikens jubel. Med all rätt!

    Annons

    Henrik Dorsin som operachef tillsammans med Miriam Treichl.

    Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

    Kungliga Operans kör och Marianne Hellgren Staykov i rollen som Veronica, i denna metaversion av ”Glada änkan” är hon även hustru till operans vd.

    Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X