Oatly om nya bojkotten: ”Det är oerhört tråkigt”

Svenska Oatly lanserades i USA i slutet av augusti.
Svenska Oatly lanserades i USA i slutet av augusti. Foto: Richard B. Levine/AP

Ett tiotal kaféer har valt att bojkotta Oatlys produkter. Och stormen kring bolagets nya ägare kan få fler kunder att försvinna, spår varumärkesexperten Eva Ossiansson.

– Blackstone med sitt tvivelaktiga rykte svärtar ner Oatlys varumärke, säger hon.

Under strecket
Publicerad
Skådespelerskan Natalie Portman var en av investerarna när Oatly tog in nytt kapital.

Skådespelerskan Natalie Portman var en av investerarna när Oatly tog in nytt kapital.

Foto: Jordan Strauss/AP
Toni Petersson, vd på Oatly, fotograferad på sitt kontor i Malmö.

Toni Petersson, vd på Oatly, fotograferad på sitt kontor i Malmö.

Foto: Daniel Nilsson
Toni Petersson, vd på Oatly.

Toni Petersson, vd på Oatly.

Foto: Daniel Nilsson
Annons

Mellan 700-800 kritiska kommentarer syns varje dag i Oatlys flöden. Men det handlar inte om upprörda mjölkdrickare, som under det uppmärksammade ”mjölkkriget” mot Arla. Det handlar om havredryckstillverkarens nya delägare. Den amerikanska riskkapitaljätten Blackstone.

En av de mest tongivande kritikerna är Fredrik Gertten, filmskaparen vars dokumentär ”Push” behandlar just Blackstone och dess bostadsaffärer.

Annons
Annons
Annons