Annons

Maria Ludvigsson:Oatly har man i kaffet, inte i klimatdebatten

Havredryck som lösning på miljöproblemen?

Uppdaterad
Publicerad

Drick Oatly och minska växthusutsläppen med 75 procent! Det får man veta genom att läsa en skylt som syns från rulltrappan ner i centralstationen i Stockholm. Avsändare är Oatly som saluför en havredryck, populär att ha i kaffe eller dricka som den är. Det är egentligen en kampanj för att sälja mer oatlydryck och för att ta marknadsandelar av mjölkindustrin. Inget fel i det.

Den som vill kränga sina produkter måste stå på för att vinna nya kunder. Men kampanjens budskap har hullingar som ger utslag i irritationssensorerna. För det första föreskriver den att mjölkproduktion är dåligt för miljön. Genom den retroklingande kampanjen ”Spola mjölken”, ger den även intryck av att mjölk är skadligt. ”Spola kröken” var, när det begav sig, en kampanj som syftade till att få ner supandet. Bildsättningen var en flaska med formen av en ”kvarting” sprit. Det fanns en moraliskt imperativ i kampanjen.

Annons
Annons
Annons