Annons

Nyttigt eller ej – ät med måtta

Choklad då och då gör dig smal, enligt en ny amerikansk studie. Men är det för bra för att vara sant? SvD har frågat två experter hur nyttig påskchokladen egentligen är.

Publicerad
Choklad då och då gör dig smal, enligt en ny amerikansk studie. Men är det för bra för att vara sant? SvD har frågat två experter hur nyttig påskchokladen egentligen är.
Choklad då och då gör dig smal, enligt en ny amerikansk studie. Men är det för bra för att vara sant? SvD har frågat två experter hur nyttig påskchokladen egentligen är. Foto: AP PHOTO/GEERT VANDEN WIJNGAERT

För alla chokladälskare kom nyligen en studie precis i deras smak. Studien, som publicerades i Archives of Internal Medicine, hävdar nämligen att en regelbunden chokladkonsumtion kunde hjälpa till att hålla vikten.

Men Peter M Nilsson, professor i klinisk kardiovaskulär forskning vid Lunds universitet som har skrivit artiklar om chokladens eventuella hälsoeffekter, är skeptisk till den amerikanska observationsstudien som gjordes av forskare vid University of California i San Diego.

–Bland annat har man inte justerat för faktorer som kan vara av betydelse för lägre vikt, typ rökning, och det är ologiskt att inte frekvensen av intag och mängden choklad spelar roll, säger han.

Annons

Det behöver emellertid inte betyda att choklad inte har sina nyttoeffekter. Andra studier har indikerat att måttligt med choklad faktiskt kan vara bra för oss.

Studier har visat ett samband mellan chokladkonsumtion och sänkt blodtryck, risk att insjukna i stroke och hjärtinfarkt samt minskad risk att dö i hjärtkärlsjukdomar. Enligt Peter M Nilsson och Isak Lindstedt, specialistläkare i allmänmedicin, intern- medicin och hypertoni, som även han har skrivit artiklar i ämnet, behövs det dock mer forskning innan man kan ordinera choklad till patienter.

–Det ser ut som att om du äter mer choklad eller kakao har du kanske en lägre risk för exempelvis hjärtinfarkt, men det är inte ett säkert bevis på orsak och verkan – även om många av de studier som gjorts pekar åt samma håll och verkar lovande, säger Isak Lindstedt.

Mycket tyder på att det är så kallade flavanoler i kakao som är källan till nyttan. Det är substanser som verkar ha godartade effekter på blodkärl, blodets levringsförmåga, inflammation och blodtryck. Men studierna som gjorts är små och inte optimalt utformade.

–Dessutom skiljer studierna sig åt kring vilken produkt de använder: förädlat flavanol, kakaodrycker eller olika typer av chokladkakor, där vi kanske inte vet exakt hur mycket flavanol de innehåller. Det är mycket problem på den fronten, säger Isak Lindstedt.

Generellt brukar man säga att mörk choklad är bättre än ljus, eftersom den innehåller mer kakao och därmed mer flavanoler. Men det behöver inte alltid vara sant.

–Eftersom vi inte vet hur chokladen tillverkas i alla led så kan det bli problem. Chokladen kan bli mörk i framställningsprocessen, och då kan man förlora de nyttiga ämnena. En väldigt mörk choklad kan vara helt tom på flavanoler, förklarar Isak Lindstedt.

Så hur mycket och ofta ska man då äta? Inga enkla svar på den frågan heller finns, enligt experterna. Olika studier ger olika besked.

–Då blir det svårt att rekommendera att du ska äta exempelvis 100 gram mörk choklad om dagen, det går helt enkelt inte att säga, menar Isak Lindstedt.

Troligast är dock att det finns en gräns för när kalorierna blir för många – när det blir för mycket av det goda.

LÄS MER:
Maten som kan bota sjukdomar

RECEPTSPECIAL:
Baka med choklad

Annons
Annons
Annons

Choklad då och då gör dig smal, enligt en ny amerikansk studie. Men är det för bra för att vara sant? SvD har frågat två experter hur nyttig påskchokladen egentligen är.

Foto: AP PHOTO/GEERT VANDEN WIJNGAERT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons