Annons

”Nyttan med läxor är långt ifrån självklar”

Verkligheten består av barn med olika förutsättningar och behov, diagnoser och pågående kriser, skriver Pernilla Alm.
Verkligheten består av barn med olika förutsättningar och behov, diagnoser och pågående kriser, skriver Pernilla Alm. Foto: Jens Alm, TT

Att kräva att barn och ungdomar ska lägga stora delar av sin fritid på läxläsning när de redan tillbringat större delen av dagen i skolan, är att spä på den psykiska ohälsan. Att arbeta läxfritt betyder inte att undervisningen är kravlös eller flummig, skriver Pernilla Alm i en replik.

Under strecket
Publicerad

Henrik Birkebo skriver på SvD Debatt 12/10 att ”bra läxor är mycket bra, till och med oumbärliga, och detta behöver alla komma överens om”.

Nej, det behöver alla inte alls komma överens om, för det stämmer inte. Forskningen visar att nyttan med läxor är minimal, eller till och med obefintlig, upp till årskurs fem. Läxor kan i den här åldern till och med vara kontraproduktiva och göra mer skada än nytta. Det finns dock visst belägg för att läxor kan vara av nytta för äldre, redan studiemotiverade barn.

Annons
Annons
Annons