Nytt under huven på Santa Fe

Hyundai Santa Fe av senaste generationen kom 2006 och nu är det dags för en ansiktslyftning. Bilen har fått delvis ny front och nya baklampor. Men de stora nyheterna sitter under huven med både nya bensin- och dieselmotorer.

Under strecket
Publicerad
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren. Och snygg? Det lämnar vi till dig att bedöma.

Foto: INGVAR KARMHED
Inte bara backvarnare, utan även en bildskärm visar vad du riskerar backa in i.

Inte bara backvarnare, utan även en bildskärm visar vad du riskerar backa in i.

Foto: INGVAR KARMHED
Gott om plats för solbrillorna i taket där innerbelysningen sitter.

Gott om plats för solbrillorna i taket där innerbelysningen sitter.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Aningen plastig som en hel del andra japanska bilar genom åren.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Nyutvecklade fyrcylindriga dieseln är på 197 hästkrafter. Den imponerar med gott om vridmoment: hela 422 Nm redan vid 1 800 varv per minut. Även en ny bensinmotor på 174 hästkrafter finns. Sexväxlad manuell låda är standard, men prova hellre den nya komfortinriktade sexväxlade automatlådan.

Ta en rejäl dos Toyota-känsla, det vill säga USA-inriktad komfort, lägg till något mer lite mer hårdplats i instrumentpanelen än konkurrenterna. Och du har ringat in Hyundai Santa Fe. SvD Bil & Motor körde en långresa i hällregn och novembermörker och den är ytterst stabil med fyrhjulsdriften.

Annons
Annons
Annons