Annons

ShopliftersNytt mästerverk av vår tids främsta familjeskildrare

Sakura Andô, Miyu Sasaki och Lily Franky i ”Shoplifters”.
Sakura Andô, Miyu Sasaki och Lily Franky i ”Shoplifters”. Foto: Triart

Vissa scener är så vackra att man vill frysa, skriva ut och bevara dem i ett album med årets bästa filmögonblick. Hirokazu Kore-edas Cannes-prisade ”Shoplifters”, om ett alternativt familjeliv i samhällets utkant, får högsta betyg.

Publicerad

”Jag vill beskriva det Tokyo som kunde ignorera fyra barns existens i sex månader.” När Hirokazu Kore-eda intervjuades i slutet av 1990-talet, då aktuell med ”Efter livet” och spådd att bli den nye Yasujiro Ozu, längtade han efter att spela in sitt manus till ”Barnen som inte fanns”. När han till slut fick göra filmen nominerades den till Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes. Det gjorde även hans ”Distance”, ”Sådan far, sådan son”, ”Systrarna” och bioaktuella ”Shoplifters” – varav den sistnämnda kammade hem storvinsten i våras. En seger för samtidsfilmens främsta familjeskildrare.

Med nära koppling till tidigare verk återvänder ”Shoplifters” till de ignorerade barnens Tokyo. Anonyma snabbköp, dammiga byggarbetsplatser, skitiga kanaler och öronbedövande spelhallar.

Annons
Annons
Annons