Nytt krav: Fler infarter till Slussens bussterminal

Nya direktiv från trafikförvaltningen i landstinget sätter frågetecken för utformningen av Slussens bussterminal i Katarinaberget. I skrivningen uppmärksammas olycksrisken och nödvändigheten av flera in- och utfarter än vad som planerats.

Under strecket
Publicerad
Här i Katarinaberget ska Slussens nya bussterminal sprängas in.

Här i Katarinaberget ska Slussens nya bussterminal sprängas in.

Foto: Lars Pehrson
En busshållplats i den nya terminalen.

En busshållplats i den nya terminalen.

Foto: Stockholms stad
Annons

Bussterminalen, som ska sprängas in i Katarinaberget, har till skillnad från övriga delar i Slussenprojektet ännu inte vunnit laga kraft. Sex överklaganden har nått den sista instansen Mark- och miljööverdomstolen som förväntas meddela ja eller nej till prövningsrätt under våren.

En skrivelse som omfattar 47 sidor, undertecknad av landstingets chef för strategisk utveckling, Jens Plambeck, antyder att det ännu finns motsättningar i uppförandet av den underjordiska bussterminalen som samfinansieras av Stockholms stad (25 procent), landstinget (25 procent) och staten (50 procent).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons