Nytt i sortimentet – vin efter säsong

TEMASMAKER. Ett nytt år har börjat och med det kommer en massa nyheter i vinets värld. En nyhet är att Systembolaget förändrar lanse­ringen av nya viner och andra drycker.

Under strecket
Publicerad
Annons

Under några år har vi varit vana vid att Systembolaget lanserar nya viner varje månad, förutom i januari och juli. Två av dessa lanseringstillfällen – april och oktober – har gällt det så kallade fasta sortimentet. Dessa nya viner är garanterade sin plats i hyllorna i minst ett år, eller längre beroende på hur försäljningen går. Övriga månader har så kallade tillfälliga artiklar lanserats som bara har köpts in i begränsade volymer och som när de tagit slut har varit slut.

Just dessa tillfälliga nyheter har enligt Systembolaget varit ett problem, och därför ändrar de nu sin lanseringsplan. Många kunder har klagat på att de nya vinerna tar slut alldeles för fort. Man köper en flaska, provar och gillar vinet – men när man ska köpa det igen är det redan slut.

De stora lanseringarna till det fasta sortimentet i april och oktober kvarstår precis som tidigare, men därutöver blir det fem säsongslanseringar. Till detta kommer de så kallade exklusiva lanseringarna av mindre volymer i 30 utvalda Systembolagsbutiker åtta gånger per år.

Annons
Annons

De nya lanseringarna på Systembolaget kommer att följa säsongen i större utsträckning än tidigare och har olika teman. Vinerna kommer att finnas tillgängliga i upp till fyra månader, och informationen om säsongerna och deras drycker kommer att bli tydligare.

Starten för det nya systemet är i februari då vårens drycker lanseras. Temat är viner som passar till det heta och kryddiga köket. Det blir fokus på smaktypen Druviga & Blommiga vita viner samt Mjuka & Bäriga röda. Vidare lyfter man fram druvan riesling samt viner från Syd- och Nordamerika.

I mitten av mars är det dags för påskdrycker. Därefter blir det i början av maj lansering av sommarens drycker. Temat är viner som ska passa extra bra till grillat och sommarbufféer. Det blir fokus på röda viner i smaktypen Fruktigt & Smakrikt och vita viner i smaktypen Fylligt & Smakrikt. Afrika kommer också att lyftas extra under denna lansering.

I september kommer höstvinerna för skaldjuren och de mustiga grytorna. Smaktyperna som uppmärksammas är för rött vin de Kryddiga & Mustiga och för vitt vin de Friska & Fruktiga. Extra fokus blir det på druvan syrah/shiraz.

I mitten av november lanseras juldryckerna. Temat är viner som ska passa helgerna. Då handlar det om lite dyrare viner och naturligtvis mousserande vin och starkviner.

Summa summarum: 2010 kommer att bjuda på cirka 1700 nya drycker i Systembolagets sortiment. Något färre än förra året, men förhoppningsvis ska det bli lättare att komma åt nya favoriter. Den som ogillar denna bantning av sortimentet och vill ha ännu fler viner att välja bland kan även i fortsättningen beställa från beställningssortimentet. Under året kommer det också att bli ännu enklare att beställa viner via Systembolagets hemsida.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons