Annons

Nytt bränsle på lut

Framtidens drivmedel kommer från Foppaland. Domsjö fabriker ska förgasa restprodukter från skogsindustrin. På sikt kan tekniken stå för halva drivmedelsbehovet till den tunga trafiken i Sverige.

Uppdaterad
Publicerad
Är basindustrin död? Icke. Den som har minsta känsla för industriromantik kan åka till Domsjö fabriker – som nu fått statens största enskilda bidrag någonsin för miljöutveckling. Lut – restprodukten som är värd sin vikt i guld. Ingenjörerna Monika Westerlund (t h) och Eva Selling framför ett flygfoto av industrin.
Är basindustrin död? Icke. Den som har minsta känsla för industriromantik kan åka till Domsjö fabriker – som nu fått statens största enskilda bidrag någonsin för miljöutveckling. Lut – restprodukten som är värd sin vikt i guld. Ingenjörerna Monika Westerlund (t h) och Eva Selling framför ett flygfoto av industrin. Foto: MALIN GRÖNBORG

SvD skildrar de stora miljöfrågorna inför klimatkonferensen i Köpenhamn 7-18 december.

Är basindustrin död? Icke. Den som har minsta känsla för industriromantik kan åka till Domsjö fabriker – som nu fått statens största enskilda bidrag någonsin för miljöutveckling. Lut – restprodukten som är värd sin vikt i guld. Ingenjörerna Monika Westerlund (t h) och Eva Selling framför ett flygfoto av industrin.

Foto: MALIN GRÖNBORG Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons