Nytt Airbusplan redo för första flygning

Första flygningar brukar det inte bli så många av. Typ en ungefär. Men på fredag morgon är det i vilket fall dags för Airbus nya kolfiberkompositplan, A350, att göra sin första testflygning.

Under strecket
Publicerad
Airbus A350 är 67 meter långt och 17 meter högt.

Foto: Tomas Augustsson

Airbus A350 är 67 meter långt och 17 meter högt. Foto: Tomas Augustsson

Det dröjer innan de första passagerarna får gå ombord på A350. Första planet för kommersiell trafik går till Qatar Airways under andra halvåret 2014.

Foto: Tomas Augustsson

Det dröjer innan de första passagerarna får gå ombord på A350. Första planet för kommersiell trafik går till Qatar Airways under andra halvåret 2014. Foto: Tomas Augustsson

Airbus tillverkar en rad olika plan. Där finns bland andra nya militärplanet A400M och superjumbon A380.

Foto: Tomas Augustsson

Airbus tillverkar en rad olika plan. Där finns bland andra nya militärplanet A400M och superjumbon A380. Foto: Tomas Augustsson

Airbus A350 har två stora Rolls-Royce Trent XWB motorer. Planet kan tankas med 138 000 liter bränsle.

Foto: Tomas Augustsson

Airbus A350 har två stora Rolls-Royce Trent XWB motorer. Planet kan tankas med 138 000 liter bränsle. Foto: Tomas Augustsson

Landningsstället måste tåla kraftig belastning. Vid start kan planet väga närmare 270 ton. Det kan flyga en sträcka på 15 000 kilometer.

Foto: Tomas Augustsson

Landningsstället måste tåla kraftig belastning. Vid start kan planet väga närmare 270 ton. Det kan flyga en sträcka på 15 000 kilometer. Foto: Tomas Augustsson

In i det sista arbetar de anställda vid Airbus leveranscentrum med att få testplanet klart för den första flygningen.

Foto: Tomas Augustsson

In i det sista arbetar de anställda vid Airbus leveranscentrum med att få testplanet klart för den första flygningen. Foto: Tomas Augustsson

Landningsstället är rejält tilltaget. Planet har en maximal vikt vid landning på 205 ton.
Foto: Tomas Augustsson

Landningsstället är rejält tilltaget. Planet har en maximal vikt vid landning på 205 ton. Foto: Tomas Augustsson

A350-900 är beteckningen på det nya planet. Airbus arbetar redan med en större variant, A350-1000, som kommer senare.

Foto: Tomas Augustsson

A350-900 är beteckningen på det nya planet. Airbus arbetar redan med en större variant, A350-1000, som kommer senare. Foto: Tomas Augustsson

Nya Airbus A350 har plats för omkring 310 passagerare, sittande i tre klasser.

Foto: Tomas Augustsson

Nya Airbus A350 har plats för omkring 310 passagerare, sittande i tre klasser. Foto: Tomas Augustsson

Frank Chapman är en av testpiloterna för det nya planet. Han ska genomföra den tredje flygningen.

Foto: Tomas Augustsson

Frank Chapman är en av testpiloterna för det nya planet. Han ska genomföra den tredje flygningen. Foto: Tomas Augustsson

Motorerna på det första testplanet kördes för första gången i början av juni när planet stod kvar på marken.

Foto: Tomas Augustsson

Motorerna på det första testplanet kördes för första gången i början av juni när planet stod kvar på marken. Foto: Tomas Augustsson

De stora motorerna kommer från Rolls-Royce. Rolls-Royce Trent finns i varianter för olika plan.

Foto: Tomas Augustsson

De stora motorerna kommer från Rolls-Royce. Rolls-Royce Trent finns i varianter för olika plan. Foto: Tomas Augustsson

Annons

Flygningen är planerad att starta vid tiotiden på fredagsmorgonen och görs från Airbus stora sammansättningsanläggning i Toulouse, södra Frankrike. Den som vill kan följa förberedelserna från niotiden på morgonen via
Airbus sajt.

Testflygningen görs i lagom tid inför den stora flygmässan i Paris som startar inom några dagar. Flygningen görs efter att Airbus gjort de sista testerna på planet och provat del för del. Bland annat provkörde man 2 juni för första gången motorerna monterade på det nya planet.

Annons
Annons
Annons