Annons

Nytänkande gjorde svenskt mode trendigt

Efter andra världskriget slogs den traditionella svenska klädindustrin successivt ut i takt med globaliseringen av modebranschen. Med ­fokus på Hennes & Mauritz visar en ny bok hur de företag som var trendkänsliga också i synen på detaljhandeln i  stället kom att blomstra.

Under strecket
Publicerad

Skyltfönster på Hamngatan i Stockholm.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 1 av 3

Kitzings modeaffär på Storgatan i Stockholm, 1957.

Foto: Lennart af Petersens/Stockholms stadsmuseum Bild 2 av 3

Hennes & Mauritz i New York.

Foto: Mark Lennihan/AP Bild 3 av 3

Skyltfönster på Hamngatan i Stockholm.

Foto: Hasse Holmberg/TT Bild 1 av 1
Skyltfönster på Hamngatan i Stockholm.
Skyltfönster på Hamngatan i Stockholm. Foto: Hasse Holmberg/TT

Vilken roll spelar mode i den ekonomiska och sociala historien? Vilken plats upptar modeindustrin som dynamisk pådrivare av efterkrigstidens enastående tillväxt? Hur har den ­regionala framväxten och tillbakagången av klädtillverkningen i världen sett ut historiskt, och varför har modebranschens omsättning fortsatt öka i Västeuropa och USA trots att väst­världens textilfabriker och konfektionsindustrier till stor del lagts ned? Hur har klädkedjan Hennes som startades i Västerås 1947 kunnat utvecklas till ett multinationellt storföretag med ett börsvärde på drygt 500 miljarder kronor?

Annons
Annons
Annons