Annons
X
Annons
X

Nysatsning kom av sig

Det nyöppnade Skärholmens centrum var en storsatsning, med kungen på plats vid invigningen. Två år senare gapar ­butikslokaler tomma och många affärsidkare tvistar med fastighetsvärden Boultbee.

Foto: LARS PEHRSON

Några steg in i Skärholmens jättegalleria är det glest bland butik- erna. Vinröda skynken på båda sidor om mittgången signalerar läget med texten ”Skärholmen förnyar”. Butikerna som tidigare fanns här har slagit igen. Trots att det är fredag eftermiddag är det påfallande tomt i Stockholms största köpcentrum. Ferit Gabriellson, företagarföreningens ordförande, räknar upp skobutiker, klockbutiker, skönhetsaffärer och klädaffärer som nu gett upp.

–Det här är den bästa tiden på året för handeln. Det ska inte se ut så här, säger han.

Annat var det för två år sedan. I september 2008 då det upprustade Skärholmens centrum slog upp sina portar var kung Carl XVI Gustaf där för att klippa bandet. Ögonblicket var historiskt – 40 år tidigare invigdes det första Skärholmens centrum av prins Bertil. Flera handlare talar om invigningsfesten då även ägaren Steve Boultbee var på plats.

Annons
X

–Det var ju lite speciellt, för jag fick en väldigt positiv kontakt med Steve Boultbee när han var här i samband med invigningen, säger Per Ahlqvist, ägare till En annan bokhandel.

Nylanseringen med förkortningen SKLHM skulle bättra på förortscentrumets image.

–Vi handlare stod på kö för att komma in här. Det här är ju Nordens största handelsplats, nära E4:an och Kungens kurva. Med en seriös ägare hade det blivit en dundersuccé, säger Ragnar Harge, ordförande i föreningen Centrumsamverkan och delägare i Harges väskor.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Snart började problemen. Den nya fastighetsägaren sade upp samarbetet med företagarföreningen och höjde hyrorna med 40 procent eller mer. När parkeringsavgifter infördes i Skärholmen där det alltid varit gratis föll kundunderlaget så mycket att avgifterna plockades bort förra hösten.

    –Men då var skadan redan skedd, säger Ragnar Harge.

    –Nu är de desperata. De tar in vem som helst som betalar hyran. Det är klart att de agerar kortsiktigt, för de hanterar allting så fel, säger Ferit Gabriellson.

    En del av handlarnas kritik rör marknadsstånd i gallerian, där varor ofta säljs i konkurrens med butikerna.

    –De vill öka omsättningen maximalt och sedan dra. Lagom hade man tvättat bort loppisstämpeln så kommer det här. På kort tid har de svärtat ner ett varumärke, säger Richard, som driver en butik i centrum.

    Enligt Richard skickar Boultbee även ut saltade räkningar med så kallade gemensamma kostnader, och som kan sträcka sig flera år tillbaka i tiden.

    För butiken En annan bokhandel rör det sig om extraräkningar på mellan 200000–300000 kronor för 2010 utöver hyran, och Per Ahlqvist har kopplat in advokat. Han är också kritisk till kommunens agerande i samband med försäljningen. Innan Centrumkompaniet såldes uppskattades värdet till 7 miljarder kronor. Boultbee bjöd 10,4.

    –Boultbee betalade på tok för mycket för Centrumkompaniet. Det är inte så bra att ge tre miljarder mer betalt än något är värt. För sedan måste ju köparen göra allt för att få lönsamhet i affären, säger Per Ahlqvist.

    Problemen har lett till mobilisering bland handlarna, som bildat en ny företagarförening, startat samarbete mellan köpcentrumen, kopplat in advokater och tagit strid. I september backade hyresvärden från en del av kraven.

    Svante Holm, butikschef för En annan bokhandel, tror att Boultbee missbedömt läget i Stockholmsförorterna:

    –Så här långt utanför centrum i London hamnar man i trashiga områden där kan man köra runt med folk lite hur man vill. Men här är folk hyfsat medvetna och då stöter de på motstånd.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X