Recension

UnderworldNygotik med stor skuld till bröderna Matrix

Under strecket
Publicerad
Annons

Len Wiseman borde köpa inte bara en, utan många Aladdin-askar åt bröderna Matrix efter det här. Kanske ett blommogram vore på sin plats också. Till exempel så är Kate Beckinsale en kopia av Carrie-Anne Moss när hon fyrar av dubbelpistolerna i svart catsuit, mc-boots och fladdrande läderrock. Dock tillhör inte Selena (Beckinsale) en framtida gerillagrupp, hon är istället en gravallvarlig vampyrkrigare i ständig fejd med alla vampyrers fiender, varulvarna.

Mycket av krigandet och jagandet äger rum i Londons tunnelbanetunnlar, både vampyrer och varulvar - eller lykaner som de lite tjusigt benämns här - är likbleka, och har som sagt mycket läder på sig.
Vampyrerna är förstås aristokratiska medan lykanerna är mer grunge. Det är lite grann som en Arvikafestival från helvetet.
I den uppdaterade, nygotiska stämningen platsar förstås en gravkammare som styrs från ett kontrollrum, dyra bilar som slirar
omkring i ett konstant regnvått London i en stadsdel som liknar Whitehall och mobiltelefoner som ringer i ett kör.
Det är förstås romantik med i spelet också, de scenerna påminner mycket om parfymreklamen där en tjej säger ”Always wait for him, to make the first move?”
Jag är säker på att det här kan vara hur coolt som helst om man tillhör målgruppen. För att tillhöra målgruppen bör man antagligen gilla rökelse, fantasyböcker och ofta fantisera om att man är en odödlig krigare som trär upp sina fiender på spett.

Annons
Annons
Annons