Nybroplan görs om – biltrafiken får vänta

Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP), berättar hur Nybroplan ska byggas om.
Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP), berättar hur Nybroplan ska byggas om. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Nybroplans virrvarr av cyklister, fotgängare, bilar, spårvagnar och bussar ska få ett slut. Nota: 28 miljoner kronor.

– Platsen är väldigt rörig, motiverar Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Under strecket
Publicerad
Spårvagnarnas framkomlighet ska underlättas när bilisternas vänstersväng förbjuds vid Nybroplan.

Spårvagnarnas framkomlighet ska underlättas när bilisternas vänstersväng förbjuds vid Nybroplan.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Karta: Trafikkontoret

Karta: Trafikkontoret

Annons

Kors och tvärs trängs människor och fordon på planen som förbinder Blasieholmen med Strandvägen, Birger Jarlsgatan och Hamngatan. 1924 såg stockholmarna här sitt första trafikljus.

I lunchrusningen en försommardag märks en orolig trafiksituation: bilar gör u-svängar, cyklister sneddar över kullerstenen och gående promenerar mot trafiken på cykelbanorna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons