Annons
X
Annons
X

Nyanländ till Sverige gick ut med toppbetyg

Han kom till Sverige för mindre än två år sedan. Ändå fick Sohag Mirza inte bara klassens utan hela Rågsvedsskolans bästa betyg. Klass 9C har vänt trenden för nyanlända elever.

Tanken med pilotprojektet klass 9C på Rågsvedsskolan har varit att eleverna skulle känna varandra väl när intensivpluggandet började. ”Då skäms jag inte över att fråga mina kompisar om jag gör fel”, säger Sohag Mirza som får en kram av klasskamraten Thuy Pham.
Tanken med pilotprojektet klass 9C på Rågsvedsskolan har varit att eleverna skulle känna varandra väl när intensivpluggandet började. ”Då skäms jag inte över att fråga mina kompisar om jag gör fel”, säger Sohag Mirza som får en kram av klasskamraten Thuy Pham. Foto: YVONNE ÅSELL

Några prästkragar och två presentböcker ligger framför Sohag Mirza på bänken. Nu får han sitt betyg och sprättar försiktigt upp det. Tolv MVG, tre VG och två G.

– Det känns otroligt, säger han lågt.

Det är skolavslutning på Stockholms kommunala skolor och mycket är som vanligt. Den blomstertid. Mobilfotografering. Blommor till fröken.

Annons
X

I klass 9C:s klassrum på Rågsvedsskolan dröjer sig eleverna kvar. Läraren och mentorn Sukhpreet Sabharwal harklar sig:

– Det här har varit en fantastisk utmaning, men som jag har njutit av varje minut – och av vartenda bråk vi har haft tillsammans!

En av de mest avgörande faktorerna för att lyckas i skolan är om elever kommer till Sverige före skolstart. Rågsvedsskolan brukar ligga i botten av Stockholms skolstatistik och skolan tar emot flest nyanlända elever i stan. Varje läsår kommer cirka 80 elever som precis har anlänt till Sverige.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Efter sommaren startade ett pilotprojekt som bygger på att eleverna – som varit här mellan ett halvt till ett år – går en kort tid i förberedelseklass för att sedan direkt börja läsa nians kursplan. Eleverna har fått extra studiestöd och läxhjälp.

    – Det var mycket jag inte förstod den första tiden – och jag kunde inte fråga heller, säger Sohag Mirza.

    Mycket släppte när han fick läxhjälp och stödundervisning på sitt modersmål, bengaliska.

    – Det betyder att man kan förklara sitt problem, exakt vad man inte fattar. Och få en förklaring på modersmålet.

    Eleverna kommer från Irak och Polen, Gambia och som Sohag Mirza: Bangladesh. Klassen har lyckats med ett snittbetyg som ligger långt över Rågsvedsskolans tidigare resultat: 208 poäng av 320 möjliga. Det är också strax över genomsnittbetyget i Sveriges alla kommuner förra året.

    – Det här är en jätteframgång. Om Rågsvedsskolan upprepar det här kan man verkligen hävda att modellen är framgångsrik, kommenterar Bengt Nilsson, Stockholms biträdande grundskolechef.

    Klasskamraterna surrar runt Sohag Mirzas slutbetyg: 295 poäng. Hans familj har känt till att det skulle gå bra. Men inte hur bra.

    – I morse fick de reda på att jag får skolans högsta betyg, säger han.

    Sohag Mirza är sist kvar i klassrummet och mentorn Sukhpreet Sabharwal kramar honom en gång till. Hon viskar:

    – Du kommer att gå långt men njut av livet också. Titta, gå runt och känn efter. Du är i Sverige nu.

    Annons
    Annons
    X

    Tanken med pilotprojektet klass 9C på Rågsvedsskolan har varit att eleverna skulle känna varandra väl när intensivpluggandet började. ”Då skäms jag inte över att fråga mina kompisar om jag gör fel”, säger Sohag Mirza som får en kram av klasskamraten Thuy Pham.

    Foto: YVONNE ÅSELL Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X