X
Annons
X

Nya XC60 – kanske Volvos bästa bil hittills

Först kom lyxiga XC90 som Volvo knådade om till V- och S90. Sedan körde man XC90 i 90 graders hårdtvätt – och krympte den till XC60 som därmed tar klivet in i lyxklassen. Den blir dyr som den finaste tysk. Men det är kanske Volvos bästa bil hittills.

Jag höjer handen till skydd mot vårsolen – kisar och spänner sinnena. Den grågröna bilen framför oss står utanför flygplatsen i Barcelona. Bilen bör ju vara en XC60 … men är det inte en … XC90? Nix. Men de är väldigt lika. Både på in-och utsidan.

Nya XC60 som avlöser den nio år gamla första generationens XC60 visades redan på Genèvesalongen i mars. Om, förenklat, gamla XC60 baserades på V70 är nya XC60 baserad på XC90.

Nya XC60 – som en krympt XC90 i lyxklass.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 10

Instrumentpanelen är sig lik från XC90. Men man sitter lite lägre.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 10

Ny front med de karakteristiska framlyktorna ”Tors hammare”.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 10

Bakljusen ansluter till Volvos nya linje.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 10

Nya XC60 är drygt sex cm längre än den gamla.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 10
Bild 8 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 10
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X