Nya Volvo-modeller viktiga för att nå nollresultat

Nya fronter, sportstolar och lägre förbrukning. Volvo PV:s vd Håkan Samuelsson slår på stora trumman för att sex modeller ansiktslyfts. Och öppnar för att han når säljmålen i Kina på 200 000 bilar ännu senare än 2020.

Under strecket
Publicerad
Annons

Håkan Samuelsson viker in sig i Volvo V70:n. Den har fått ett bredare dollargrin i fronten och ny lyxigare inredning. Han drar med handen på instrumentbrädan. Ser nöjd ut.

Vi befinner oss i Volvos visningshall ett hundratal meter från huvudkontoret. 6 månader efter att förre vd:n Stefan Jacoby själv klagade på just kvaliteten i bilarna. Det är nu en ansiktningslyftning av sex viktiga modeller, som står för merparten av Volvos försäljning, som presenteras S60, V60, V70, XC70, S80 och XC60. En ansiktslyftning är en normal företeelse i bilvärlden där bilarna får en uppfräschning efter ungefär halva sin livstid. I Volvos fall rör det sig om nya fronter, lyxigare inredning och lägre förbrukning. De stora nyheterna är fortfarande två år bort då Volvo börjar tillverka bilar med egenutvecklad bottenplatta och nya motorer. Samtidigt kämpar Volvo PV med vikande säljsiffror och minskad produktion.

Annons
Annons
Annons