Annons

Nya utmaningar för TV4 2009

Efter det bästa året i TV4:s historia riktar vd Jan Scherman blicken framåt. Mot en tid av stor osäkerhet om vart tittarna tar ­vägen och var annonsörerna vill spendera sina krympande budgetar. Men för TV4 ligger strategin kvar – både för tv, nät och mobil: Våga satsa och gör det nu.

Under strecket
Publicerad

Med den största programbudgeten i‑tv-bolagets historia 2009, ett nytt betal-tv-bolag i portföljen och fortsatta investeringar i nya medier står TV4 så redo ett mediebolag kan inför en konjunktur vars kraft och konsekvenser ingen vågar sia om. Det gäller att spara där det går, samtidigt vinner man ingenting om man inte vågar investera och testa nytt.

Jan Scherman, vd för Sveriges största kommersiella tv-bolag, anser att den bild som målas upp av de förändringar som sker i tv-tittandet, från traditionell tv till rörlig bild i andra distributionsplattformar, är för mörk. Tv-tittandet ökade (om än mycket marginellt) 2008, och ”tillsammans-tv” som Idol och Let’s Dance kommer alltid att behövas, säger han och vill därmed slå hål på myten om att traditionell tv är döende.

Annons
Annons
Annons