Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Nya statustrenden – kryssa i tillvalet ”utan bilemblem”

Saabs reklambild med Björn Borg och Ingemar Stenmark från tidigt 1980-tal.
Saabs reklambild med Björn Borg och Ingemar Stenmark från tidigt 1980-tal. Foto: Saab Automobile
Publicerad

Låt oss tala om status. Ingemar Stenmark och Björn Borg tittar blygt in i kameran uppe på en bergsavsats. De lutar sig mot var sin Saab 900 turbo, på reklambilden från tidigt 1980-tal, när Saab och hela Sverigebilden stod på en dallrande topp. Men det var inte det som var grejen, eller att de kallades ”Superswedes”, där nere i Monte Carlo, utan det var att alla egentligen tittade på något som kan tyckas perifert – men är centralt: ett metallmärke fastklistrat på bilen.

Emblemet med ordet Turbo.

Annons
Annons
Annons