X
Annons
X

Nya spårlinjer kan ersätta bussar

Sex spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Så kan det se ut år 2030, enligt SL:s inofficiella planer. SvD har tagit del av skisserna som avslöjar att den omdiskuterade dragningen av Spårväg city mot Hornsberg på Kungsholmen inte finns med. Samtidigt svarar 60 av 100 stockholmare att de hellre vill se en satsning på tunnelbanan.

Det är hård konkurrens om utrymmet på gatorna i Stockholms innerstad. De blå bussarna i stomnätet har stora problem att ta sig fram i Stockholmstrafiken, och den genomsnittliga marschfarten är 14-15 kilometer i timmen. De blå bussarnas problem har varit att de går i blandtrafik, och alltså inte har förtur i Stockholmstrafiken, trots att syftet med den blå färgen är att associera till SL:s spårtrafik. I stället fastnar de i trafikstockningar och drabbas av förseningar, med oregelbundna turer som följd.

Men kollektivtrafiken kan i framtiden beredas större plats på Stockholms gator. Inom SL utreds nu som bäst vilka av stombusslinjerna som i framtiden ska kunna omvandlas till spårväg.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X