”Nya snabbjärnvägen bör byggas från Göteborg”

De enda som har en klar fördel av en östlig start av Götalandsbanan är skåningarna och Nyköpingsborna. För övriga kommer nyttan av Götalandsbanan tidigare om man börjar bygget västerifrån, skriver professor Martin Kulldorff.

Under strecket
Publicerad

Göteborgs centralstation.

Foto: Adam Ihse/TT

Martin Kulldorff.

Foto: Privat
Annons

Trafikverket har föreslagit byggstart för Götalandsbanan, den nya snabbjärnvägen mellan Göteborg och Stockholm via Borås, Jönköping och Linköping. Förslaget att börja med Ostlänken från Södertälje till Linköping har dock aldrig jämförts gentemot en västlig början. Då byggtiden är lång är det viktigt att analysera var en delvis färdig järnväg gör mest nytta, och allt talar för en byggstart i Göteborg. Halvvägs mellan storstäderna ligger Mjölby, så låt oss för enkelhetens skull jämföra nyttan av en ny snabb järnväg till Mjölby från endera hållet.

Stockholm–Göteborg: En snabbare järnväg Stockholm–Mjölby minskar inte restiden mellan storstäderna, då resan från Göteborg till Mjölby i dag tar längre tid än till Stockholm. En ny snabb järnväg Göteborg–Mjölby minskar däremot restiden med ungefär en halvtimme då det redan finns en bra järnväg Mjölby–Stockholm.

Annons
Annons
Annons