Nya Skoda spränger fyrametersgränsen

Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med elva centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare.
Nya Fabia är inte längre en speciellt liten bil. Den har vuxit med elva centimeter på längden och är fem centimeter bredare än sin föregångare. Foto: Julia Brzezinska

Nya Skoda Fabia är nu den största småbilen på marknaden. Med de mest generösa utrymmena och högst kvalitets­känsla bland icke-premium­alternativen är den ett förnuftigt alternativ. Men motor­utbudet är snålt och den uppdaterade designen känns alltjämnt anonym.

Under strecket
Publicerad
Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.

Här står Skoda Fabia bredvid den lilla bilen Peugeot 106 från tidigt 1990-tal. Det har hänt en hel del med småbilarna på 30 år.

Foto: Julia Brzezinska
Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.

Skoda har bland annat jobbat med mindre backspeglar och plastdetaljer i fälgarna för att minska luftmotståndet, vilket i sin tur minskar bilens förbrukning.

Foto: Julia Brzezinska
Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.

Bagageutrymmet har vuxit med 50 liter och rymmer 380 liter. Dessutom finns det ytterligare 100 liter förvaring inuti bilen i olika fack.

Foto: Julia Brzezinska
Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.

Utrymmena är bäst i klassen. I baksätet sitter man finfint.

Foto: Julia Brzezinska
Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.

Förarmiljön känns designad. Materialvalen är bra för att vara en icke-premiumbil.

Foto: Julia Brzezinska
Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.

Nu går det att få navigationen integrerad framför ratten, en detalj tidigare enbart förunnat premiumbilar.

Foto: Julia Brzezinska
Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.

Smart fack för induktionsladdning av mobilen samt en praktisk hållare för penna.

Foto: Julia Brzezinska
I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.

I Sverige kommer Fabia endast att säljas med ett utrustningspaket – Style, som bland annat innebär 17-tums hjul.

Foto: Julia Brzezinska
Renault Clio E-tech Hybrid.

Renault Clio E-tech Hybrid.

Foto: Renault
Toyota Yaris Hybrid.

Toyota Yaris Hybrid.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

De små polska vägarna söder om Gdansk ger många tillfällen att testa fjädring och dämpning. För att vara en småbil hanterar Fabia ojämnheterna lika självsäkert som en större bil.

Men den tjeckiska biltillverkarens minsta bil är inte alls speciellt liten längre – den nya generationen sprängde precis fyrametersgränsen. Det gynnar naturligtvis komforten genom bättre ben- och lastutrymmen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons