Nya och gamla ättikstrender ökar försäljning

Mer picklade grönsaker och miljövänlig städning har lett till att försäljningen av ättika skjutit i höjden.

– Jag tror båda dessa intressen kommer fortsätta växa, säger Catharina Johansson, marknadschef på Kavli.

Under strecket
Ellinor Knoxborn/TT
Publicerad
Claudio Bresciani / TT
Foto: Claudio Bresciani / TT
Annons

Ättika som man köper i livsmedelsbutiker är en blandning av ättikssyra och vatten, andelen ättiksyra avgör om det kallas ättika eller ättikssprit. Eftersom ättikssyra förhindrar tillväxten av sjukdomsframkallande bakterier används den som konserveringsmedel vid inläggning av diverse livsmedel. Till det har ättika använts i hundratals år i Sverige.

På senare tid har en "ny" trend vuxit fram där allt fler väljer att använda ättika för att göra egna, miljövänliga, rengöringsmedel för städning. Men även till detta har ättikan använts länge i svenska hem.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons